22 Aralık 2013 Pazar

Meltem II ve III Teslimat Çalışmaları

Meltem II ve III Teslimat Çalışmaları
DzKK’nın Deniz Karakol Uçağı ihtiyacını karşılamak üzere TAI tesislerinde üretilen altı CN235-200 Uçağı, Thales Airborne Systems [TAS] Ana Yükleniciliğinde TAI ve Havelsan’ın da katkılarıyla DKU konfigürasyonuna dönüştürülmüştür. Yapısal modifikasyonları TAI sorumluluğunda bulunan altı CN235-200 DKU [TCB 651, 652, 653, 654, 655 ve 656] modernizasyonlarının tamamlanmasını müteakip DzKK’na teslim edilmişlerdir. Sözleşmenin imzalanmasından 1o yıl sonra teslimatlarına başlanılan uçaklar halen İzmit Cengiz Topel Üssü’nde konuşlu 301’inci Deniz Hava Filo Komutanlığı bünyesinde görev yapmaktadırlar. CN235-200 DKU’larının Nihai Konfigürasyon’daki son teslimatlarının 2o13 sonuna kadar tamamlanması hedefleniyor.
Diğer yandan, Meltem III Projesi altında tedarik edilecek ikisi genel maksat, altısı deniz karakol konfigürasyonundaki sekiz ATR-72/600 Uçağından irtibat/genel maksat [Türk Deniz Genel Maksat Uçağı/TMUA] konfigürasyonundaki ilk ikisi Alenia Aermacchi tarafından Temmuz ve Ağustos 2o13’te teslim edilerek DzKK hizmetine girmiştir. TCB-701 ve TCB-702 kuyruk numaralı ATR-72/600 Uçaklarının modifikasyonları Alenia Aermacchi’nin Napoli-Capodichino ve Torino-Caselle tesislerinde gerçekleştirilmiş olup, bu kapsamda Uçaklar yeni telsiz setleri ve IFF sistemi ile donatılmıştır. TAI tesislerinde yapısal modifikasyondan [uçakların AMASCOS 300 Havadan Deniz Durum Kontrol Sistemi görev teçhizatının entegrasyonu ile DSH kabiliyetli DKU’na dönüştürülmesi] geçirilerek DKU [Türk Deniz Karakol Uçağı/TMPA] konfigürasyonunda teslim edilecek altı ATR-72/600 DKU Uçağından ilkinin ise Şubat 2o17’de teslim edilmesi ve teslimatların 2o18’de tamamlanması planlanmıştır. Modifikasyondan geçirilecek ilk uçak Nisan 2o13’te TAI tesislerine ulaşmıştır.
Meltem III sözleşmesi 21 Aralık 2oo5’te imzalanmış ve 2o Nisan 2oo6’da yürürlüğe girmişti. Mali boyutu yaklaşık ABD$218.7 Milyon olan Projede başlangıçta 1o turboprop motorlu ATR-72/500 uçağının DKU/DSH konfigürasyonuna dönüştürülerek sözleşmenin yürürlüğe girmesini müteakip ilki 54’üncü [Ekim 2o1o] ayda, 1o’uncusu ise 77’nci [Eylül 2o12] ayda olmak üzere DzKK’na teslim edilmesi planlanmıştır. Ancak, daha sonra platform tercihi ATR-72/500 Uçaklarının üretiminin sona ermesi ile daha güçlü motorlara [%5 daha yüksek motor performansı] ve sayısal kokpit konfigürasyona sahip ATR-72/600 yönünde değiştirilmişti. SSM ile Ana Yüklenici Alenia Aermacchi arasında yürütülen müzakereler sonucunda platform sayısı altısı DKU/DSH ve ikisi irtibat/genel maksat konfigürasyonunda toplam sekiz uçak olarak revize edilmiştir.
Sadece Link-11 Taktik Data Link kabiliyetine sahip CN-235-200 DKU Platformları kanat altı harici yük istasyonlarında Mk46 Mod5 Hafif Torpido ve Su Bombası taşıyabilirken, kanat tasarımları nedeniyle kanat altı harici yük istasyonu bulunmayan ve silah yükünü gövde yanındaki istasyonlarda taşıyan ATR-72/600 DKU/DSH Uçakları ise Link-16 taktik data link ve Mk54 Hafif Torpido kabiliyetine sahip olacaklar. Görüş hattında [LoS] ve HF bandında çalışan Link-11 Taktik Data Link Sistemi üzerinden 2ookm+ menzillere kadar veri haberleşmesi yapılabilmektedir.
CN235-200 ve ATR-72/600 DKU Platformlarında kullanılan dört operatör konsoluna sahip AMASCOS 300 görev teçhizatı; SAR/ISAR/SPOT-SAR/STRIP-SAR/MMTI kabiliyetli 4ooW gücünde Ocean Master 400 Radarı, AselFLIR 200, TMS-200 Akustik İşlemci [sono şamandıraları için], TCAS II Hava Trafik Çarpışmadan Kaçınma Sistemi, DR-3000 ESM/EDT, AN/ASQ-508[V] Manyetik Düzensizlik Detektörü [Magnetic Anomaly Detector/MAD], Link-11/Link-16 Data Link, LN-100G INS/GPS, ARS-700 Havadan Kurtarma Sistemi ve APX-113 IFF Sorgulayıcı/Cevaplayıcı ile AN/AAR-60 MILDS MWS ile AN/ALE-47 CMDS’nden oluşan EH ÖzSavunma Sistemi’nden oluşmaktadır.
SAVUNMA VE HAVACILIK DERGİSİ 157

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder