İlk Hürkuş Hava Kuvvetleri’ne 2018’de teslim edilecek
HÜRKUŞ-A Uçağı prototip üretimine yönelik HÜRKUŞ Geliştirme Program Sözleşmesi Ocak 2005'te Savunma Sanayii İcra Komitesi'nde (SSİK) alınan karar doğrultusunda Mart 2006'da Savunma Sanayii Müsteşarlığı (SSM) ile TUSAŞ-Türk Havacılık ve Uzay Sanayii A.Ş. arasında imzalandı.
Program çerçevesinde Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü/Avrupa Havacılık Otoritesi'nden (EASA) tip sertifikası alması planlanan ve analog bir kokpite sahip olan HÜRKUŞ-A Uçağı, ilk uçuşunu 29 Ağustos 2013 tarihinde gerçekleştirdi. Şu ana kadar yapılan 15 test sortisinde 800 dakikalık uçuş başarıyla tamamlandı.
HAVA KUVVETLERİ’NDEN SİPARİŞ
Projeye ilk sipariş ise Hava Kuvvetleri’nden geldi. Envanterdeki KT-1 uçaklarının desteklenmesi amacıyla Hürkuş’un Hava Kuvvetleri pilot eğitiminde kullanılacak ‘B’ modeli için sipariş verildi.
Savunma Sanayii Müsteşarı Murad Bayar, silahlı kuvvetlerin ihtiyaçlarının yerli tasarımlarla karşılanmasının ana politikaları olduğuna dikkat çekerek “Hürkuş-B'nin ardından silah da taşıyabilen Hürkuş-C'nin üretilmesinin planlanıyor. Dolayısıyla,Hürkuş-B'yi teslim ederken Hürkuş-C'nin de tasarımları yapılacak. Böylelikle hava aracına birkaç fonksiyon zenginliği daha yaratmış olacağız. Bu üretimler birçok ülkenin ilgisini çekecek. Dünyada bu kapsamda 4 uçak var. Bunların rakibi olarak pazara çıkacak. Bunlar, dünya hava kuvvetlerinde temel yeri olan uçaklar" değerlendirmesinde bulundu.
Türkiye'de havacılık kültürünün geliştirilmesi gerektiğine işaret eden Bayar, söz konusu uçakların üretiminin Türkiye için bir başarı olduğunu ve uçakların 48 ayda teslim edilmesinin planlandığını söyledi.
YALÇIN KAYA: MİLLİ SANAYİ İHTAYAÇLARI KARŞILIYOR
TUSAŞ Yönetim Kurulu Başkanı Yalçın Kaya da çağın gereksinimlerine uygun silah sistemlerinin milli sanayi tarafından karşılanmasından memnuniyet duyduklarını dile getirerek, "Hürkuş-B uçaklarıyla verdiğimiz milli katkının artarak devam edeceğini değerlendirmekteyim" dedi.
TUSAŞ Genel Müdürü Muharrem Dörtkaşlı da projeyle birçok ilke imza atıldığını belirterek, "İlk insanlı uçağımız. Bazı sıkıntıları yaşamamıza rağmen bu günlere eriştik. Ağustosun sonunda ilk uçuşumuzu yaptık. Hamdolsun başarılı bir uçuş oldu. Bugüne kadar 15 sorti uçuşunu tamamladı. SHGM sertifikasyonu tamamlana kadar uçuşlarımız devam edecek" diye konuştu.
Konuşmaların ardından Bayar, Dörtkaşlı ve Kaya yeni nesil temel eğitim uçağı Hürkuş-B'nin sözleşmesini imzaladı.
Sözleşme kapsamında Türk Hava Kuvvetlerine 15 eğitim uçağı teslim edilecek. Teslimatta ilk uçak 2018'de, son uçak 2019'da gerçekleştirilecek.
Uçağın yazılım ve aviyonik sistem entegrasyonunu ASELSAN yapacak. Kanat açıklığı 10 metre, yüksekliği 2.16 metre olan Hürkuş'un tasarımında 140 mühendis ve 70 teknisyen görev yapacak. Sözleşme ile birlikte, TUSAŞ'ın projedeki yerli yüklenici sayısı 33'e yükselecek.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder