5 Ocak 2014 Pazar

Hava Kuvvetleri yeni nesil tanker uçağı ihalesi başlatıyor

HvKK YENİ TANKER UÇAĞINI ARIYOR
Hava Kuvvetleri Komutanlığı mensubu üst düzey bir yetkiliden edinilen bilgiye göre, Savunma Sanayi Müsteşarlığı ile HvKK personelinden oluşan 6 kişilik uzman bir heyet oluşturuldu. Heyetin amacı, Türkiye'nin Havadan Yakıt ikmali kabiliyetinin durumu ve gelecekteki yapılanmanın planlaması.
HvKK envanterinde yer alan KC-135R uçaklarının uzun yıllar ABD ve Türk Hava Kuvvetlerinde kullanılmasından kaynaklanan metal yorgunluğunun baş gösterdiği belirtiliyor. Son olarak NATO'nun 2011 tarihinde Libya' ya yönelik silah ambargosu kapsamında görev alan KC-135R'lerde yapısal olarak birçok sorunla karşılaşıldığı ve görev sonrasında bir KC-135R uçağının uzun süre bakım ve onarımdan geçirildiği aktarıldı.
PACER CRAG BLOCK-45 MODERNİZASYONU
Bu kapsamda HvKK ve SSM' den oluşan heyet, KC-135R uçaklarının modernizasyona tabi tutulması ve Yeni Nesil Havadan Yakıt İkmal uçağı tedarik edilmesi gibi konularda ön hazırlık çalışmalarına başladı. ABD Hava Kuvvetleri  tarafından envanterindeki KC-135 uçaklarının Pacer Crag Block-45 modernizasyonunu gerçekleştirmesi üzerine, Türk KC-135R uçaklarının da bu modernizasyon programına dahil olması düşünülüyor.
İkinci çalışma ise, emektar KC-135R' lerin yerine yeni nesil havadan yakıt ikmal uçağı tedarikini kapsıyor. Bu amaçla, Türk Hava Kuvvetlerinin uzun mesafe operasyonel kabiliyetini 2050' li, 60' lı yıllara kadar devam ettirecek, İşletme ve bakım maliyetleri düşük ve Türk sanayisine katkı sağlayacak şekilde planlamalar yapılıyor.
İKİ MODEL ÜZERİNDE ÇALIŞMALAR SÜRÜYOR
Edinilen bilgiye göre, iki sistem ön plana çıkıyor. Bunlardan biri, Airbus Military üretimi A330 MRTT (çok amaçlı tanker uçağı), uçak Airbus A330-200 yolcu uçağı üzerinden geliştirildi.
Airbus A330 MRTT tanker uçağı'nın kabin/kargo konfigürasyonu Hava Kuvvetleri’nin isteklerine göre değişiklik gösterebiliyor. Bu özelliği sayesinde A330 MRTT uçağı, tanker uçağı özelliğinin yanı sıra kargo veya personel taşıma amacıyla da kullanılabiliyor. Bugüne kadar İngiltere, Birleşik Arap Emirlikleri ve Suudi Arabistan’dan 23 adet sipariş aldı. Uçağın satışı konusunda Airbus Military ile Türk makamları arasında ilk görüşmeler gerçekleşti.
Diğer bir sistem ise, Boeing üretimi 767- 200 uzun menzilli kargo uçağının gelişmiş bir versiyonu olan KC-767, bugüne kadar 950’den fazla 767 uçağının üretim hattından çıktığı Boeing’in Everett Tesisleri’nde üretilecek. KC-767’nin uçuş deneme çalışmaları ile askeri yakıt ikmal sistemlerinin entegrasyonu ise firmanın Wichita’daki merkezinde gerçekleştirilecek.
BİR MİLYARLIK DOLARLIK UÇAK
Boeing KC-767 için, bugüne kadar bir milyar dolardan fazla yatırım yaptı. KC- 767, Boeing 777’de kullanılan dijital kokpit yapısına sahip olmakla birlikte, gelişmiş fly-by-wire teknolojisini de içeriyor. Ayrıca, yeni kanat yakıt ikmal podları ve merkezi silindir hortumlu yakıt ikmal ünitesi gibi sistemlere de sahip olan KC-767, üçüncü nesil uzak görüş yakıt ikmal sistemini de bünyesinde barındırıyor.
ABD Hava Kuvvetleri, yüzyılın projesi olarak adlandırılan proje ile mevcut KC-135 uçaklarından oluşan filonun yerini alması için 179 adet tanker uçak ihalesi açtı. İhaleyi ilk olarak 2003 yılında Boeing kazanmış ancak Airbus firmasının ana ortağı Avrupa Havacılık ve Uzay Ajansı’nın (EADS) itirazıyla ihale iptal edilmişti.
2008 yılında ikinci kez açılan ihaleyi EADS ve ABD’li ortağı Northrop Grumman kazanmış ancak bu kez Boeing’in itirazı üzerine ihale iptal edilmişti. 2011 tarihinde yapılan ihalede ise Boeing firması kazanan taraf oldu. ilk aşamada 179 adet alımı planlanan tanker uçak ihalesi, uzun vadede ek siparişlerle birlikte 500 adeti bulması ve 100 milyar dolarlık maliyetin olması öngörülüyor. Askeri tanker uçak ihalesinde Boeing firması, Boeing 767' yi, EADS ise Airbus A330 MRTT’yi önermişti.
Envantere Giren KC-135R Uçakları:
62-3512 (Kiralık)
62-3568 (Kiralık)
57-2609
58-0110
60-0325
60-0326
62-3539
62-3563
62-3567
KC-135R Havada Yakıt İkmal Uçağı Teknik Özellikler:
Yapımcı Firma ve Ülke : Boeing / ABD
Motor Adedi, Gücü: Tipi Yüksek By-Pass Turbofan (CMF imali) 4xF-108-(CF-100)
Ağırlığı Boş: 50 Ton
Maksimum Yükle Ağırlığı: 145 Ton
Boyu : 39.26 m. BOM. Kapalı 41.53 m. BOM. Açık 47.55 m.
Genişliği : 39.88 m.
Yüksekliği : 12.70 m.
Yakıt Kapasitesi Dahili : 92 Ton (52 Ton ikmal)
Maksimum Hızı : 350 Knot (0.9 Mach)
Havada Kalış Süresi: S/S Gayeli: 15 Saat ikmal için: 8 Saat
Menzili : 2,419 km, boş uçuşta 17,766 km
Tavanı : 50.000 feet
Taşıma Kapasitesi: Personel 80 (Oturarak 58)
Yük Askeri: 37.5 Ton / Normal: 35 Ton

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder