Sayfa 20, 21,22
GENESİS Projesi durumu
ÇAVLİS:
GENESİS projesi kapsamında, MilSoft tarafından firkateynlere Link 11 ile
Link 16 veri bağlantı sistemleri arasında veri aktarımı kabiliyetikazandırmak maksadıyla Çoklu Veri Linkleri Sistemi [ÇAVLİS] geliştirilmiştir. ÇAVLİS; Link-11 ve Link-16 Taktik Veri Linklerine bağlı deniz, hava ve kara platformları arasında gerçek zamanlı veri haberleşmesi yapılabilmesine imkan tanımaktadır. G-Sınıfı firkateynlerin SHM’nde iki adet Link 16 operator konsolu bulunmaktadır. Link 11 ise GENESİS SYS’ne entegre olduğundan herhangi bir operatör konsolu üzerinde çalışabilmektedir. Mil-Soft tarafından geliştirilen ÇAVLİS’in G-GSYS'ne entegrasyonu ise Havelsan tarafından gerçekleştirilmektedir. Havelsan yetkilileri ÇAVLİS adaptasyonuna 7nci gemiden itibaren başlanılacağını, çalışmaların başarıyla tamamlanması durumunda 8nci gemiye de bu kabiliyetin kazandırılacağını belirttiler.
OtoHeTS:
AYESAŞ ise gemilerde kullanılmak üzere Otomatik Hedef Tespit ve Takip Sistemi [OtoHeTS]’ni geliştirmiştir. G Sınıfı firkateynler için özel olarak geliştirilen OtoHeTS, RaHaT donanım üzerinde koşan, tamamiyle entegre bir veri füzyonu sistemidir. OtoHeTS, firkateynlerin mevcut hedef izleme kabiliyetlerini artırmakta ve suüstü ve altı tehditlere karşı reaksiyon süresinde kayda değer bir azalma sağlamaktadır. OtoHeTS ile desteklenen GENESİS SYS ile aynı anda 1.ooo’in üzerinde taktik hedef takip edilebilmektedir. Eski nesil SYS’nde ise bu rakam 64 olarak gerçekleşmekteydi.
3-BAR (3D Radar) ve Mk41 VLS Entegrasyonu
DzKK’nın ihtiyacı çerçevesinde GENESİS SYS modernizasyonundan geçirilecek gemilerden dördüne Smart-S Mk2 3 Boyutlu Arama Radarı [3-BAR] ve RIM-162B ESSM füzeleri için dikine atış kabiliyetli 8 hücreli [quad-pack özelliği sayesinde toplam 32 adet ESSM füzesi taşınabilmekte] Mk41 VLS entegre edilecektir.
Smart-S Mk2 3-BAR Thales Nederland’dan, Mk41 VLS sistemleri ise Lockheed Martin firmasından tedarik edilmekte ve GENESİS SYS’ne entegrasyonları Havelsan tarafından gerçekleştirilmektedir. Yarı aktif radar güdümlü RIM-162B ESSM füzesinin etkin kullanımı için 4 gemide yer alan Mk92 STIR atış kontrol sistemi Şubat ‘o9 tarihinde imzalanan FMS kontratı altında Lockheed Martin tarafından modernize edilmekte ve eski nesil Sürekli Dalga Aydınlatıcı [CWI] vericisi, yeni nesil katı hal CWI vericisi ile değiştirilmektedir. Böylece sadece SM-1 destekleme kabiliyetine sahip
mevcut Mk92 Mod 2 sistemi, hem SM-1/SM-2, hem de ESSM destekleme kabiliyetine sahip Mod 12 seviyesine çıkarılmaktadır. Ancak, DzKK için sipariş edilen çözümde 5kW yerine 3.5kW gücündeki katı hal CWI vericisi [SSCWI] tercih edilmiştir.
Mk41 VLS Entegrasyon Sırası;
1. TCG Gediz [F495]
2. TCG Gökova [F496]
3. TCG Göksu [F497]
4. TCG Giresun [F491]
3-BAR Entegrasyon Sırası;
1. TCG Göksu [F497]
2. TCG Gökova [F496]
3. TCG Gediz [F495]
4. TCG Giresun [F491]
Smart-S Mk2 3-BAR ve 8 hücreli Mk41 VLS sistemleri aynı zamanda DzKK hizmetindeki Barbaros ve SalihReis [MEKO 2ooT Track IIA/B] Sınıfı firkateynlere de entegre edilmektedir. Bu çerçevede ihtiyaç duyulan toplam 8 adet S-Band [E/F Bandı] Smart-S Mk2 radarının yurtiçinde lisanslı üretimi ve gemilere entegrasyonu maksadıyla Ekim ‘o9’da SSM ile Ana-Yüklenici Aselsan arasında Euro85 Milyon değerinde bir kontrat imzalanmıştır. Lockheed Martin ise G-Sınıfı firkateynler için 4 adet ve Barbaros Sınıfı için de 2 adet olmak üzere toplam 6 adet Mk41 VLS Baseline VII taktik modülü ile SalihReis Sınıfı için de 2 set Mk41 Baseline VII elektronik komponent iyileştirme kiti teslim edecektir. Şirket 2o11 sonuna kadar 3 adet taktik modül ile 2 adet iyileştirme kitini, 2o12 ve 2o13 yıllarında ise diğer 3 adet taktik modülü teslim edilecektir.
4 adet G-Sınıfı ve 4 adet MEKO Track IIA/B firkateyni ile TCG Büyükada korveti, 2 adet LST ve 1 adet LPD gemisi için olmak üzere toplam 12 adet Smart-S Mk2 radarı tedarik edilecektir. MilGem projesinin ilk gemisi olan TCG Heybelida’da yine Thales NL ürünü [Aselsan tarafından Aralık ‘o7’de sipariş edilmişti] Smart-S Mk2 kullanılmıştır. Edindiğimiz bilgiye göre 12 radardan en az 1o adedi Aselsan tarafından lisans altında aksam imalatı ve nihai montaj olarak teslim edilecektir.
4 adet G-Sınıfı firkateynden ilkinde direk Thales teslimi, diğer üçünde ise Aselsan teslimi radar yer alacak. TCG Büyükada’da yer alacak radardaki bazı parçaların Aselsan üretimi olacağı ifade edildi. Thales tarafından MEKO Track IIA/B firkateyni için ilk radar teslimatı Şubat‘12 olarak planlanmıştır. Aselsan’ın 3ncü radardan [TCG Büyükada korveti] itibaren yurtiçi imalata başlaması ve son 4 radarda yerli katkının [katı hal Transmitter/Receiver modülleri gibi aksam yerlileştirilecek] yükselmesi planlanmıştır. İlk radarın iki yıl içinde [‘12 sonu veya ‘13 başı] teslim edileceğini açıklayan Aselsan yetkilileri, son 4 radarda ise artırılmış katkı olabileceğine dikkat çektiler. Smart-S Mk2 radarının G-Sınıfı ve MilGem gemilerine entegrasyonu Havelsan tarafından [GENESİS SYS olduğu için], Track IIA/B firkateynlerine entegrasyonu ise Yaltes [TACTICOS SYS olduğu için] tarafından yapılmaktadır.
G-GSMP kapsamında modernize edilen G-Sınıfı firkateynler ve hizmete giriş tarihleri şöyledir;
1. TCG Gemlik [F-492] ........................DzKK Teslim Tarihi: 17 Mayıs 2oo7
2. TCG Giresun [F-491] ........................DzKK Teslim Tarihi: 18 Mart 2oo8
3. TCG Gaziantep [F-490] ........................DzKK Teslim Tarihi: 2o Aralık 2oo8
4. TCG Gelibolu [F-493] ........................DzKK Teslim Tarihi: 15 Temmuz 2oo9
5. TCG Gökçeada [F-494] ........................DzKK Teslim Tarihi: 19 Şubat 2o1o
6. TCG Gediz [F-495] ........................DzKK Teslim Tarihi: 26 Kasım 2o1o
7. TCG Gökova [F-496] ........................DzKK Teslim Tarihi: Henüz teslim edilmedi.
8. TCG Göksu [F-497] ........................DzKK Teslim Tarihi: Henüz teslim edilmedi.
Sayfa 28
Yeni Tip Karakol Botu [YTKB]Projesi durumu
TCG Tuzla adı verilen P12oo borda no’lu ilk botunbDzKK’na geçici teslimi 4 Ocak 2o11 tarihinde gerçekleştirildi.
Projenin ikinci gemisi TCG Karaburun [P12o1]’un geçici teslimi ise 19
Nisan 2o11 tarihinde yapıldı.
3ncü gemi TCG Köyceğiz [P12o2] de HAT ve SAT testlerinin ardından geçtiğimiz aylarda DzKK’na teslim edilmiştir.
Ekim sonu itibariyle Dearsan Tersanesi’nde inşası devam eden diğer gemiler şunlardır;
4ncü gemi Kumkale [P12o3]: SAT programı tamamlandı [yıl sonuna kadar DzKK’na teslim edilecek].
5nci gemi Tarsus [P12o4]: HAT programı başlayacak.
6ncı gemi Karabiga [P12o5]: Denize indirildi.
7nci gemi Karşıyaka [P12o6]: Donatım faaliyetleri devam ediyor.
8nci gemi Tekirdağ [P12o7]: Donatım faaliyetleri devam ediyor.
9ncu gemi Kaş [P12o8]: Blok birleştirme faaliyetleri devam ediyor.
1oncu gemi Kilimli [P12o9]: Blok imalatları ve sıcak tekne işçilikleri devam ediyor.
11nci gemi Türkeli [P121o]: Sac kesim işlemi devam ediyor.
Mevcut plana göre 2o11’de 3, 2o12’de 4, 2o13’de 3 ve 2o14 yılında ise 4 adet YTKB teslim edilirken, son gemi Ocak 2o15 tarihinde DzKK’na teslim edilecek.
Sayfa 28,30
Tip 214TN Yeni Tip Denizaltı Projesi durumu
Yunanistan ve Güney Kore Deniz Kuvvetleri hizmetindeki Tip 214 Sınıfı denizaltılardan farklı olarak mukavim tekne dış çapı 6.3m, toplam uzunluğu 66.3m, toplam yüksekliği 13m [periskoplar hariç] ve su-üstü [satıhta] deplasmanları yaklaşık 1.85o ton, dalmış durumdaki deplasmanları ise 2o23 ton olacak Tip 214TN Sınıfı denizaltılar, satıhta azami 1o+ kt, dalmış durumda ise azami 2o+ kt sürate erişebilecek. 27 [+13] personel ile görev yapacak Tip 214TN, 4o personel ile 5o günün üzerinde bir görev süresi için gerekli yakıt, su, yiyecek ve silah yükünü depolama imkan ve kabiliyetine sahip olacak. Tip 214TN Sınıfında kullanılacak Güdümlü Mermi Atış Kontrol Sistemi; DM2A4 Seehecht ve yeni seçilen Mk48 ADCAP Mod6 AT ağır torpidoları ile su-üstü ve kara hedeflerine karşı kullanılan Harpoon güdümlü mermisinin mevcut tüm modelleri [Blok I/IC/IG ve Blok II dahil] ile gelecekte temin edilecek veya geliştirilecek pervaneli tip torpido mayınlarını atabilme imkan ve kabiliyetine sahip olacaktır.
...
Denizaltılarda kullanılan hibrid tahrik sistemi her biri 2.oookW güç üreten MTU ürünü iki adet MTU 16V396 dizel motoru ile eşleştirilmiş konvansiyonel bir batarya, her biri 12okW güç sağlayan Siemens ürünü BZM120 Polimer Elektrolit Modül [PEM] Yakıt Hücresi ve ana tahrik motorunu oluşturan 3.12okW gücündeki Siemens Permasyn elektrik motorundan meydana gelmektedir. AIP Sistemi’nin kalbini oluşturan her biri 9ookg ağırlığa sahip 32o hücreli BZ120 PEM yakıt hücresi [pili] modülleri, denizaltıya su altında 6kt hıza kadar seyrüsefer yapabilme ve hıza bağlı olarak satıha çıkmadan yaklaşık 3 hafta süre ile su-altında kalabilme kabiliyeti sağlamaktadır.
Sayfa 32
Denizde İkmal Muharebe Destek Gemisi ve Lojistik Destek Gemileri Projeleri
DzKK hizmetindeki yüzer birliklerin, helikopter yakıtı dahil olmak üzere akaryakıt ve su ikmallerini denizde ikmal yöntemi ile süratli bir şekilde yapmak, muharip unsurların akaryakıt bütünleme ve su ihtiyaçlarını harekat alanına yakın bölgelerde karşılamak ve akaryakıt depolarının bütünleme ikmalleri ve depolar arası akaryakıt transferi faaliyetlerini yapmak üzere bir adet Denizde İkmal Muharebe Destek Gemisi özel sektör tersanesinde inşa edilmek suretiyle yurtiçinden tedarik edilecektir. Projede Teklife Çağrı Dosyası [TÇD] hazırlıkları devam etmektedir.
DzKK için ayrıca mühimmat taşıma kabiliyetine sahip 3 adet Lojistik Destek Gemisi’nin yine yurtiçinden tedarik edilmesi planlanmaktadır.
Sayfa 34
Mayın Tarama Gemisi Projesi
DzKK’nın modern Mayın Tarama Gemisi ihtiyacının yurtiçinden karşılanması maksadıyla SSM tarafından yeni bir proje başlatılacaktır. Milli tasarıma sahip olacak 6 adet Mayın Tarama Gemisi’nin özel sektör tersanesinde inşası hedeflenmektedir.
Sayfa 36
Milli Sonar Deniz Birimleri Üretimi
MilGem Projesi altında inşa edilecek gemilerde milli bir sonar sisteminin kullanılmasına yönelik olarak başlatılan projede çalışmalara 12 Temmuz 2oo6’da imzalanan sözleşme altında başlanmıştır. Proje üç aşamada hayata geçirilmiştir. Gemi içi elektronik birimleri ArMerKom tarafından Ay Sınıfı denizaltılar için prototip olarak geliştirilen Milli Pasif Sonar Sistemi’nden elde edilen tecrübe ile üretilirken, sonarın deniz birimleri [transdüser dizini] TüBiTAK tarafından geliştirilmiş ve üretilmiştir. Sonar Domu ise İstanbul Teknik Üniversitesi [İTÜ]’nin kompozit malzeme çalışan bir tersane (ONUK-BG) ile koordine altında üretilmiştir.
[MİLGEM Projesi Sonar Domu http://www.onuk-bg.com/MILGEM-Sonar-Domu.htm ]
SSM tarafından yürütülen Milli Sonar Deniz Birimleri Sanayileştirme Projesi’nde ise Mayıs 2oo9 tarihinde Meteksan Savunma anayüklenici olarak seçilmiştir. Tamamen milli imkanlar ile üretilen karinaya monteli aktif/pasif milli sonar sistemine Yakamoz adı verilmiştir. İlk Yakamoz Milli Sonar Sistemi 2oo9 yılı sonlarında TCG Heybeliada korvetine monte edilmiştir. Türkiye denizlerindeki ortam şartları dikkate alınarak belirlenen en uygun orta frekans bandında çalışan Yakamoz, aktif çalışma özelliğinin yanı sıra torpido tespitine yönelik sürekli pasif modda dinleme özelliğine de sahiptir. Gerek aktif, gerekse pasif modda otomatik hedef traklama [izleme] ve traklanan hedeflere ait iz bilgisini GENESİS SYS’ne gönderme özelliğine sahip olan Yakamoz Milli Sonar Sistemi, halen DzKK hizmetinde bulunan su-üstü platformlarda kullanılan orta frekans aktif sonar sistemlerinde [AN/SQS-56 gibi] mevcut olmayan birçok yeniliği de bünyesinde barındırmaktadır. SAT kapsamında icra edilen testler sırasında Yakamoz sonar sisteminin yüksek bir performans sergilediği açıklandı.
Sayfa 36
Milli Gemisavar Füze [ATMACA]
DzKK ihtiyacına binaen RF güdümlü milli bir gemisavar füze sisteminin geliştirilmesiniöngören ATMACA Projesi, Euro8o Milyon değerindeki sözleşmenin 2oo9 yılında imzalanması ile yürürlüğe girdi. Halen Roketsan ana-yükleniciliğinde prototip imalat çalışmalarına devam edilen projede füzelerde kullanılacak RF arayıcı başlığın Aselsan ürünü olacağı belirtiliyor. Aselsan RF arayıcı başlığa ait bir modeli IDEF ‘o9 Fuarı kapsamında standında sergilemişti. ATMACA gemisavar füze sisteminde kullanılacak Atış Kontrol Sistemi ve Operatör Konsolu Prototipi ise ArMerKom tarafından geliştirilmektedir. Diğer yandan, fiili atış testleri kapsamında ATMACA gemisavar füzesi prototipinin G-Sınıfı bir firkateyn üzerine monte edileceği ve bu yöndeki çalışmaların halen Gölcük Tersanesi Komutanlığı’nda devam ettiği dile getirilmektedir.
Sayfa 37
Milli Su-altı Mayını Projesi
DzKK’nın gemi ve denizaltılardan kullanılabilecek modern su-altı mayını ihtiyacını gidermek üzere iki ayrı mayın sistemi geliştirilmektedir. KBST ve Barış Elektrik işbirliğiyle geliştirilmekteolan GRP gövdeli Akıllı Sualtı Mayını zincirle belli bir noktaya sabitlenecek. KBST tarafından geliştirilecek algoritma sayesinde özgün bir karar verme mekanizmasına kavuşacak GRP gövdeli akıllı sualtı mayını, yakınından geçen gemilerin yaydığı pervane sesini algılayıp dost düşman sorgulamasını otomatik olarak yapabilecek. Tehdit tanıma, sınıflandırma ve teşhis etme sürecinin ardından geminin bir düşman unsuru olduğu anlaşılırsa mayın bağlı bulunduğu zincirden ayrılarak belirlenen hedefe doğru yol alacak. Akıllı su-altı mayınının tespitini zorlaştıran GRP gövdesi, Barış Elektrik tarafından imal edilecektir. Üzerinde çalışılan bir diğer su-altı mayını ise Hareketli Mayın. Havadan, denizden ve su-altından bırakılabilecek yapıdaki mayının kendisi ABD’nden tedarik edilecek ve Türkiye’de özgün bir hareket sistemi mayına monte edilecek. Edindiğimiz bilgiye göre Milli Hareketli Mayın, ABD Deniz Kuvvetleri envanterindeki Mk60 Captor ile benzer kabiliyetlere sahip olacak.
Sayfa 62
Milli Helikopter Projesi
SSM Helikopter Daire Başkanı Köksal LİMAN
Milli Helikopter Projesi'nde aslında tek bir model değil bir Ürün Ailesi'ni hedeflediklerini, bu çerçevede en küçüğünden yukarıya doğru dört değişik sınıfın hemen ortaya çıkabileceğini ifade eden LİMAN, buradan hareketle yaklaşık 1 tonluk Eğitim Helikopteri ve 1.5-2 tonluk başka bir helikopterin yanında araya insansız rotorlu bir helikopter konabileceğini, sadece top taşıyan Hafif Sınıf Taaruz Helikopteri olabileceğini, Orta Sınıfta ise 6 kişilik bir helikopter olabileceğini söyledi.
Sayfa 63
Almanya'dan Leo2A4 alımı ile ilgili
Türk kara Kuvvetleri için Alman Kara Kuvvetleri stoklarından tedarik edilecek 41 adet [ + yedek parça olarak kullanılmak üzere 15 adet tank ] Leopard 2A4 AMT'ndan Eylül ayı itibariyle 21 adedi KMW tesislerinde elden geçirildikten sonra KKK'na teslim edilmiş olup yedek parça kullanılmak üzere sipariş edilen 15 adet Leopard 2A4 ise üzerinde her hangi bir bakım onarım çalışması yapılmadan doğrudan BWB [Alman Savunma Teknolojisi ve Tedarik Ofisi] kanalı ile Türkiye'ye teslim edilmiştir.
[298 Leopard 2A4'e ilave olarak 41 + 15 = 56 adet Leopard 2A4 teslim alımış olup , KKK envanterinde şu an 298+ 56= 354 adet Leopard 2A4 bulunmaktadır. Çınar Çakmak]
Sayfa 89
Nurol Makina EJDER 6x6 Tekerlekli Zırhlı Araç (TZA)
Bir Ortadoğu ülkesi tarafından EJDER 6x6 TZA testlerden geçirilmiş ve:
Bütün bu kapsamlı testler neticesinde Ejder 6x6 TZA başarılı bulunmuştur. Testleri yapan ülkenin tedarik programı farklı konfügürasyonlarda tahminen 100 ila 150 aracı kapsamaktadır. Bu amaca yönelik olarak Nurol Makina tasarım ekibi Ejder'in Komuta, Tahliye ve Tedavi Aracı ile Kurtarma ve Bakım Aracı gibi yeni versiyonlarının da tasarım çalışmalrını tamamlamıştır. Şirket Ejder 6x6 TZA'nın ikinci yurdışı satışını oluşturabilecek bu programa yönelik çalışmalarına devam etmektedir.
http://www.nurolmakina.com.tr/
ÇAVLİS:
GENESİS projesi kapsamında, MilSoft tarafından firkateynlere Link 11 ile
Link 16 veri bağlantı sistemleri arasında veri aktarımı kabiliyetikazandırmak maksadıyla Çoklu Veri Linkleri Sistemi [ÇAVLİS] geliştirilmiştir. ÇAVLİS; Link-11 ve Link-16 Taktik Veri Linklerine bağlı deniz, hava ve kara platformları arasında gerçek zamanlı veri haberleşmesi yapılabilmesine imkan tanımaktadır. G-Sınıfı firkateynlerin SHM’nde iki adet Link 16 operator konsolu bulunmaktadır. Link 11 ise GENESİS SYS’ne entegre olduğundan herhangi bir operatör konsolu üzerinde çalışabilmektedir. Mil-Soft tarafından geliştirilen ÇAVLİS’in G-GSYS'ne entegrasyonu ise Havelsan tarafından gerçekleştirilmektedir. Havelsan yetkilileri ÇAVLİS adaptasyonuna 7nci gemiden itibaren başlanılacağını, çalışmaların başarıyla tamamlanması durumunda 8nci gemiye de bu kabiliyetin kazandırılacağını belirttiler.
OtoHeTS:
AYESAŞ ise gemilerde kullanılmak üzere Otomatik Hedef Tespit ve Takip Sistemi [OtoHeTS]’ni geliştirmiştir. G Sınıfı firkateynler için özel olarak geliştirilen OtoHeTS, RaHaT donanım üzerinde koşan, tamamiyle entegre bir veri füzyonu sistemidir. OtoHeTS, firkateynlerin mevcut hedef izleme kabiliyetlerini artırmakta ve suüstü ve altı tehditlere karşı reaksiyon süresinde kayda değer bir azalma sağlamaktadır. OtoHeTS ile desteklenen GENESİS SYS ile aynı anda 1.ooo’in üzerinde taktik hedef takip edilebilmektedir. Eski nesil SYS’nde ise bu rakam 64 olarak gerçekleşmekteydi.
3-BAR (3D Radar) ve Mk41 VLS Entegrasyonu
DzKK’nın ihtiyacı çerçevesinde GENESİS SYS modernizasyonundan geçirilecek gemilerden dördüne Smart-S Mk2 3 Boyutlu Arama Radarı [3-BAR] ve RIM-162B ESSM füzeleri için dikine atış kabiliyetli 8 hücreli [quad-pack özelliği sayesinde toplam 32 adet ESSM füzesi taşınabilmekte] Mk41 VLS entegre edilecektir.
Smart-S Mk2 3-BAR Thales Nederland’dan, Mk41 VLS sistemleri ise Lockheed Martin firmasından tedarik edilmekte ve GENESİS SYS’ne entegrasyonları Havelsan tarafından gerçekleştirilmektedir. Yarı aktif radar güdümlü RIM-162B ESSM füzesinin etkin kullanımı için 4 gemide yer alan Mk92 STIR atış kontrol sistemi Şubat ‘o9 tarihinde imzalanan FMS kontratı altında Lockheed Martin tarafından modernize edilmekte ve eski nesil Sürekli Dalga Aydınlatıcı [CWI] vericisi, yeni nesil katı hal CWI vericisi ile değiştirilmektedir. Böylece sadece SM-1 destekleme kabiliyetine sahip
mevcut Mk92 Mod 2 sistemi, hem SM-1/SM-2, hem de ESSM destekleme kabiliyetine sahip Mod 12 seviyesine çıkarılmaktadır. Ancak, DzKK için sipariş edilen çözümde 5kW yerine 3.5kW gücündeki katı hal CWI vericisi [SSCWI] tercih edilmiştir.
Mk41 VLS Entegrasyon Sırası;
1. TCG Gediz [F495]
2. TCG Gökova [F496]
3. TCG Göksu [F497]
4. TCG Giresun [F491]
3-BAR Entegrasyon Sırası;
1. TCG Göksu [F497]
2. TCG Gökova [F496]
3. TCG Gediz [F495]
4. TCG Giresun [F491]
Smart-S Mk2 3-BAR ve 8 hücreli Mk41 VLS sistemleri aynı zamanda DzKK hizmetindeki Barbaros ve SalihReis [MEKO 2ooT Track IIA/B] Sınıfı firkateynlere de entegre edilmektedir. Bu çerçevede ihtiyaç duyulan toplam 8 adet S-Band [E/F Bandı] Smart-S Mk2 radarının yurtiçinde lisanslı üretimi ve gemilere entegrasyonu maksadıyla Ekim ‘o9’da SSM ile Ana-Yüklenici Aselsan arasında Euro85 Milyon değerinde bir kontrat imzalanmıştır. Lockheed Martin ise G-Sınıfı firkateynler için 4 adet ve Barbaros Sınıfı için de 2 adet olmak üzere toplam 6 adet Mk41 VLS Baseline VII taktik modülü ile SalihReis Sınıfı için de 2 set Mk41 Baseline VII elektronik komponent iyileştirme kiti teslim edecektir. Şirket 2o11 sonuna kadar 3 adet taktik modül ile 2 adet iyileştirme kitini, 2o12 ve 2o13 yıllarında ise diğer 3 adet taktik modülü teslim edilecektir.
4 adet G-Sınıfı ve 4 adet MEKO Track IIA/B firkateyni ile TCG Büyükada korveti, 2 adet LST ve 1 adet LPD gemisi için olmak üzere toplam 12 adet Smart-S Mk2 radarı tedarik edilecektir. MilGem projesinin ilk gemisi olan TCG Heybelida’da yine Thales NL ürünü [Aselsan tarafından Aralık ‘o7’de sipariş edilmişti] Smart-S Mk2 kullanılmıştır. Edindiğimiz bilgiye göre 12 radardan en az 1o adedi Aselsan tarafından lisans altında aksam imalatı ve nihai montaj olarak teslim edilecektir.
4 adet G-Sınıfı firkateynden ilkinde direk Thales teslimi, diğer üçünde ise Aselsan teslimi radar yer alacak. TCG Büyükada’da yer alacak radardaki bazı parçaların Aselsan üretimi olacağı ifade edildi. Thales tarafından MEKO Track IIA/B firkateyni için ilk radar teslimatı Şubat‘12 olarak planlanmıştır. Aselsan’ın 3ncü radardan [TCG Büyükada korveti] itibaren yurtiçi imalata başlaması ve son 4 radarda yerli katkının [katı hal Transmitter/Receiver modülleri gibi aksam yerlileştirilecek] yükselmesi planlanmıştır. İlk radarın iki yıl içinde [‘12 sonu veya ‘13 başı] teslim edileceğini açıklayan Aselsan yetkilileri, son 4 radarda ise artırılmış katkı olabileceğine dikkat çektiler. Smart-S Mk2 radarının G-Sınıfı ve MilGem gemilerine entegrasyonu Havelsan tarafından [GENESİS SYS olduğu için], Track IIA/B firkateynlerine entegrasyonu ise Yaltes [TACTICOS SYS olduğu için] tarafından yapılmaktadır.
G-GSMP kapsamında modernize edilen G-Sınıfı firkateynler ve hizmete giriş tarihleri şöyledir;
1. TCG Gemlik [F-492] ........................DzKK Teslim Tarihi: 17 Mayıs 2oo7
2. TCG Giresun [F-491] ........................DzKK Teslim Tarihi: 18 Mart 2oo8
3. TCG Gaziantep [F-490] ........................DzKK Teslim Tarihi: 2o Aralık 2oo8
4. TCG Gelibolu [F-493] ........................DzKK Teslim Tarihi: 15 Temmuz 2oo9
5. TCG Gökçeada [F-494] ........................DzKK Teslim Tarihi: 19 Şubat 2o1o
6. TCG Gediz [F-495] ........................DzKK Teslim Tarihi: 26 Kasım 2o1o
7. TCG Gökova [F-496] ........................DzKK Teslim Tarihi: Henüz teslim edilmedi.
8. TCG Göksu [F-497] ........................DzKK Teslim Tarihi: Henüz teslim edilmedi.
Sayfa 28
Yeni Tip Karakol Botu [YTKB]Projesi durumu
TCG Tuzla adı verilen P12oo borda no’lu ilk botunbDzKK’na geçici teslimi 4 Ocak 2o11 tarihinde gerçekleştirildi.
Projenin ikinci gemisi TCG Karaburun [P12o1]’un geçici teslimi ise 19
Nisan 2o11 tarihinde yapıldı.
3ncü gemi TCG Köyceğiz [P12o2] de HAT ve SAT testlerinin ardından geçtiğimiz aylarda DzKK’na teslim edilmiştir.
Ekim sonu itibariyle Dearsan Tersanesi’nde inşası devam eden diğer gemiler şunlardır;
4ncü gemi Kumkale [P12o3]: SAT programı tamamlandı [yıl sonuna kadar DzKK’na teslim edilecek].
5nci gemi Tarsus [P12o4]: HAT programı başlayacak.
6ncı gemi Karabiga [P12o5]: Denize indirildi.
7nci gemi Karşıyaka [P12o6]: Donatım faaliyetleri devam ediyor.
8nci gemi Tekirdağ [P12o7]: Donatım faaliyetleri devam ediyor.
9ncu gemi Kaş [P12o8]: Blok birleştirme faaliyetleri devam ediyor.
1oncu gemi Kilimli [P12o9]: Blok imalatları ve sıcak tekne işçilikleri devam ediyor.
11nci gemi Türkeli [P121o]: Sac kesim işlemi devam ediyor.
Mevcut plana göre 2o11’de 3, 2o12’de 4, 2o13’de 3 ve 2o14 yılında ise 4 adet YTKB teslim edilirken, son gemi Ocak 2o15 tarihinde DzKK’na teslim edilecek.
Sayfa 28,30
Tip 214TN Yeni Tip Denizaltı Projesi durumu
Yunanistan ve Güney Kore Deniz Kuvvetleri hizmetindeki Tip 214 Sınıfı denizaltılardan farklı olarak mukavim tekne dış çapı 6.3m, toplam uzunluğu 66.3m, toplam yüksekliği 13m [periskoplar hariç] ve su-üstü [satıhta] deplasmanları yaklaşık 1.85o ton, dalmış durumdaki deplasmanları ise 2o23 ton olacak Tip 214TN Sınıfı denizaltılar, satıhta azami 1o+ kt, dalmış durumda ise azami 2o+ kt sürate erişebilecek. 27 [+13] personel ile görev yapacak Tip 214TN, 4o personel ile 5o günün üzerinde bir görev süresi için gerekli yakıt, su, yiyecek ve silah yükünü depolama imkan ve kabiliyetine sahip olacak. Tip 214TN Sınıfında kullanılacak Güdümlü Mermi Atış Kontrol Sistemi; DM2A4 Seehecht ve yeni seçilen Mk48 ADCAP Mod6 AT ağır torpidoları ile su-üstü ve kara hedeflerine karşı kullanılan Harpoon güdümlü mermisinin mevcut tüm modelleri [Blok I/IC/IG ve Blok II dahil] ile gelecekte temin edilecek veya geliştirilecek pervaneli tip torpido mayınlarını atabilme imkan ve kabiliyetine sahip olacaktır.
...
Denizaltılarda kullanılan hibrid tahrik sistemi her biri 2.oookW güç üreten MTU ürünü iki adet MTU 16V396 dizel motoru ile eşleştirilmiş konvansiyonel bir batarya, her biri 12okW güç sağlayan Siemens ürünü BZM120 Polimer Elektrolit Modül [PEM] Yakıt Hücresi ve ana tahrik motorunu oluşturan 3.12okW gücündeki Siemens Permasyn elektrik motorundan meydana gelmektedir. AIP Sistemi’nin kalbini oluşturan her biri 9ookg ağırlığa sahip 32o hücreli BZ120 PEM yakıt hücresi [pili] modülleri, denizaltıya su altında 6kt hıza kadar seyrüsefer yapabilme ve hıza bağlı olarak satıha çıkmadan yaklaşık 3 hafta süre ile su-altında kalabilme kabiliyeti sağlamaktadır.
Sayfa 32
Denizde İkmal Muharebe Destek Gemisi ve Lojistik Destek Gemileri Projeleri
DzKK hizmetindeki yüzer birliklerin, helikopter yakıtı dahil olmak üzere akaryakıt ve su ikmallerini denizde ikmal yöntemi ile süratli bir şekilde yapmak, muharip unsurların akaryakıt bütünleme ve su ihtiyaçlarını harekat alanına yakın bölgelerde karşılamak ve akaryakıt depolarının bütünleme ikmalleri ve depolar arası akaryakıt transferi faaliyetlerini yapmak üzere bir adet Denizde İkmal Muharebe Destek Gemisi özel sektör tersanesinde inşa edilmek suretiyle yurtiçinden tedarik edilecektir. Projede Teklife Çağrı Dosyası [TÇD] hazırlıkları devam etmektedir.
DzKK için ayrıca mühimmat taşıma kabiliyetine sahip 3 adet Lojistik Destek Gemisi’nin yine yurtiçinden tedarik edilmesi planlanmaktadır.
Sayfa 34
Mayın Tarama Gemisi Projesi
DzKK’nın modern Mayın Tarama Gemisi ihtiyacının yurtiçinden karşılanması maksadıyla SSM tarafından yeni bir proje başlatılacaktır. Milli tasarıma sahip olacak 6 adet Mayın Tarama Gemisi’nin özel sektör tersanesinde inşası hedeflenmektedir.
Sayfa 36
Milli Sonar Deniz Birimleri Üretimi
MilGem Projesi altında inşa edilecek gemilerde milli bir sonar sisteminin kullanılmasına yönelik olarak başlatılan projede çalışmalara 12 Temmuz 2oo6’da imzalanan sözleşme altında başlanmıştır. Proje üç aşamada hayata geçirilmiştir. Gemi içi elektronik birimleri ArMerKom tarafından Ay Sınıfı denizaltılar için prototip olarak geliştirilen Milli Pasif Sonar Sistemi’nden elde edilen tecrübe ile üretilirken, sonarın deniz birimleri [transdüser dizini] TüBiTAK tarafından geliştirilmiş ve üretilmiştir. Sonar Domu ise İstanbul Teknik Üniversitesi [İTÜ]’nin kompozit malzeme çalışan bir tersane (ONUK-BG) ile koordine altında üretilmiştir.
[MİLGEM Projesi Sonar Domu http://www.onuk-bg.com/MILGEM-Sonar-Domu.htm ]
SSM tarafından yürütülen Milli Sonar Deniz Birimleri Sanayileştirme Projesi’nde ise Mayıs 2oo9 tarihinde Meteksan Savunma anayüklenici olarak seçilmiştir. Tamamen milli imkanlar ile üretilen karinaya monteli aktif/pasif milli sonar sistemine Yakamoz adı verilmiştir. İlk Yakamoz Milli Sonar Sistemi 2oo9 yılı sonlarında TCG Heybeliada korvetine monte edilmiştir. Türkiye denizlerindeki ortam şartları dikkate alınarak belirlenen en uygun orta frekans bandında çalışan Yakamoz, aktif çalışma özelliğinin yanı sıra torpido tespitine yönelik sürekli pasif modda dinleme özelliğine de sahiptir. Gerek aktif, gerekse pasif modda otomatik hedef traklama [izleme] ve traklanan hedeflere ait iz bilgisini GENESİS SYS’ne gönderme özelliğine sahip olan Yakamoz Milli Sonar Sistemi, halen DzKK hizmetinde bulunan su-üstü platformlarda kullanılan orta frekans aktif sonar sistemlerinde [AN/SQS-56 gibi] mevcut olmayan birçok yeniliği de bünyesinde barındırmaktadır. SAT kapsamında icra edilen testler sırasında Yakamoz sonar sisteminin yüksek bir performans sergilediği açıklandı.
Sayfa 36
Milli Gemisavar Füze [ATMACA]
DzKK ihtiyacına binaen RF güdümlü milli bir gemisavar füze sisteminin geliştirilmesiniöngören ATMACA Projesi, Euro8o Milyon değerindeki sözleşmenin 2oo9 yılında imzalanması ile yürürlüğe girdi. Halen Roketsan ana-yükleniciliğinde prototip imalat çalışmalarına devam edilen projede füzelerde kullanılacak RF arayıcı başlığın Aselsan ürünü olacağı belirtiliyor. Aselsan RF arayıcı başlığa ait bir modeli IDEF ‘o9 Fuarı kapsamında standında sergilemişti. ATMACA gemisavar füze sisteminde kullanılacak Atış Kontrol Sistemi ve Operatör Konsolu Prototipi ise ArMerKom tarafından geliştirilmektedir. Diğer yandan, fiili atış testleri kapsamında ATMACA gemisavar füzesi prototipinin G-Sınıfı bir firkateyn üzerine monte edileceği ve bu yöndeki çalışmaların halen Gölcük Tersanesi Komutanlığı’nda devam ettiği dile getirilmektedir.
Sayfa 37
Milli Su-altı Mayını Projesi
DzKK’nın gemi ve denizaltılardan kullanılabilecek modern su-altı mayını ihtiyacını gidermek üzere iki ayrı mayın sistemi geliştirilmektedir. KBST ve Barış Elektrik işbirliğiyle geliştirilmekteolan GRP gövdeli Akıllı Sualtı Mayını zincirle belli bir noktaya sabitlenecek. KBST tarafından geliştirilecek algoritma sayesinde özgün bir karar verme mekanizmasına kavuşacak GRP gövdeli akıllı sualtı mayını, yakınından geçen gemilerin yaydığı pervane sesini algılayıp dost düşman sorgulamasını otomatik olarak yapabilecek. Tehdit tanıma, sınıflandırma ve teşhis etme sürecinin ardından geminin bir düşman unsuru olduğu anlaşılırsa mayın bağlı bulunduğu zincirden ayrılarak belirlenen hedefe doğru yol alacak. Akıllı su-altı mayınının tespitini zorlaştıran GRP gövdesi, Barış Elektrik tarafından imal edilecektir. Üzerinde çalışılan bir diğer su-altı mayını ise Hareketli Mayın. Havadan, denizden ve su-altından bırakılabilecek yapıdaki mayının kendisi ABD’nden tedarik edilecek ve Türkiye’de özgün bir hareket sistemi mayına monte edilecek. Edindiğimiz bilgiye göre Milli Hareketli Mayın, ABD Deniz Kuvvetleri envanterindeki Mk60 Captor ile benzer kabiliyetlere sahip olacak.
Sayfa 62
Milli Helikopter Projesi
SSM Helikopter Daire Başkanı Köksal LİMAN
Milli Helikopter Projesi'nde aslında tek bir model değil bir Ürün Ailesi'ni hedeflediklerini, bu çerçevede en küçüğünden yukarıya doğru dört değişik sınıfın hemen ortaya çıkabileceğini ifade eden LİMAN, buradan hareketle yaklaşık 1 tonluk Eğitim Helikopteri ve 1.5-2 tonluk başka bir helikopterin yanında araya insansız rotorlu bir helikopter konabileceğini, sadece top taşıyan Hafif Sınıf Taaruz Helikopteri olabileceğini, Orta Sınıfta ise 6 kişilik bir helikopter olabileceğini söyledi.
Sayfa 63
Almanya'dan Leo2A4 alımı ile ilgili
Türk kara Kuvvetleri için Alman Kara Kuvvetleri stoklarından tedarik edilecek 41 adet [ + yedek parça olarak kullanılmak üzere 15 adet tank ] Leopard 2A4 AMT'ndan Eylül ayı itibariyle 21 adedi KMW tesislerinde elden geçirildikten sonra KKK'na teslim edilmiş olup yedek parça kullanılmak üzere sipariş edilen 15 adet Leopard 2A4 ise üzerinde her hangi bir bakım onarım çalışması yapılmadan doğrudan BWB [Alman Savunma Teknolojisi ve Tedarik Ofisi] kanalı ile Türkiye'ye teslim edilmiştir.
[298 Leopard 2A4'e ilave olarak 41 + 15 = 56 adet Leopard 2A4 teslim alımış olup , KKK envanterinde şu an 298+ 56= 354 adet Leopard 2A4 bulunmaktadır. Çınar Çakmak]
Sayfa 89
Nurol Makina EJDER 6x6 Tekerlekli Zırhlı Araç (TZA)
Bir Ortadoğu ülkesi tarafından EJDER 6x6 TZA testlerden geçirilmiş ve:
Bütün bu kapsamlı testler neticesinde Ejder 6x6 TZA başarılı bulunmuştur. Testleri yapan ülkenin tedarik programı farklı konfügürasyonlarda tahminen 100 ila 150 aracı kapsamaktadır. Bu amaca yönelik olarak Nurol Makina tasarım ekibi Ejder'in Komuta, Tahliye ve Tedavi Aracı ile Kurtarma ve Bakım Aracı gibi yeni versiyonlarının da tasarım çalışmalrını tamamlamıştır. Şirket Ejder 6x6 TZA'nın ikinci yurdışı satışını oluşturabilecek bu programa yönelik çalışmalarına devam etmektedir.
http://www.nurolmakina.com.tr/
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder